Punga Cove ==> Punakaiki ==> Methven ==> Queenstown ==> Dunedin

25 december 2019 - Methven, Nieuw-Zeeland

Hi Ya!

Ja daar zijn we weer! De afgelopen week hebben we het nogal druk gehad met kilometers vreten en hebben we verschillende uitstapjes gedaan. Dit resulteert in een iets langer reisverslag... Hopelijk valt het niet te zwaar op je maag na een zwaar Kerstdiner!

Dag 18. Om 9:00 gaan we vanuit het regenachtige Punga Cove met de boot (circa 1.5 uur varen) richting Picton. Onze auto staat daar op de parkeerplaats op ons te wachten. Gelukkig is het inmiddels opgehouden met regenen. Door de zware regenval is de weg afgesloten en kunnen we helaas niet via de kortste route richting Punakaiki. Onderweg genieten we weer van al het moois wat voorbij komt. Je merkt meteen dat het Zuidereiland veel rauwer en grilliger is als je het vergelijkt met het Noordereiland. Ook het klimaat is voelbaar anders. Het is koeler en er staat regelmatig een harde wind wat meestal betekend dat er regen op komst is. Toch vinden we het landschap hier ook weer prachtig... Zo afwisselend! De foto's hieronder zijn gemaakt op dezelfde dag terwijl je zou denken dat we naar verschillende bestemmingen zijn geweest.

DSC00894Er zijn ontzettend veel wijngaarden in NZ. Over het algemeen smaken de wijnsoorten net iets anders dan bij ons in Europa.DSC00896

DSC00899Ineens prachtig blauw water met aangrenzende zandstranden en duinen die ook goed zouden passen in het  Nederlandse landschap.

DSC00900

DSC00902

DSC00915DSC00918DSC00921DSC00923DSC00933We hebben Pipo de clown nog niet gevonden.

We arriveren pas rond 18:00 in Punakaiki. Ons hotel ligt aan een mooi strand. Een hapje eten en daarna op tijd naar bed.

DSC00937

Dag 19. Een must see in Punakaiki zijn de pancake Rocks. De natuur heeft de rotsen dusdanig gevormd dat ze op opeengestapelde pannenkoeken lijken... vind men hier maar oordeel zelf.

DSC00946DSC00947DSC00956DSC00957DSC00961DSC00973

DSC00983De Weka is een heel nieuwsgierige vogel en helmaal niet bang voor mensen.

We gaan nu verder richting Methven en helaas is het gaan regenen. Onderweg zakt de temperatuur zelfs naar 8 graden... Brrrr!!

DSC00985DSC00988DSC00989DSC01011DSC00997Deze NZ papagaai is een Kea. Hij liep een beetje mank dus we hebben hem Piet Piraat genoemd.

DSC00999

Dag 20. Vandaag gaan we de omgeving in Methven verkennen. Dit is een ski gebied maar in de zomer komen hier veel mensen om te wandelen of te gaan vissen in de vele meren. Inmiddels weten we ook waarom NZ zo groen is. De dag begint zonnig maar binnen een paar uur...

DSC01035 DSC01032DSC01019

DSC01056Blijkbaar gaat vissen in de regen best goed.

DSC01058En nu hagelt het ook nog! Is trouwens niet fijn als je off the road bent met een auto die daar niet helemaal voor geschikt is.

Op een gegeven moment klaart het weer op en gaan we een stukje wandelen. We hebben voor de Rakaia Gorge (kloof) gekozen. De langste route is 9 km stijl omhoog maar ze geven aan dat er ook een korte route is voor watjes (wij dus) van 2.5 km. Na een uur door de modder worstelen vragen we ons af wanneer we terug naar beneden kunnen gaan? We besluiten om dezelfde weg terug te lopen want er komt geen eind aan! Op de foto's zien we er fit en monter uit. Van de afdaling hebben we maar geen foto's genomen aangezien we nat waren van het zweet...

DSC01060

DSC01065Het uitzicht is wederom prachtig.

DSC01068DSC01070DSC01072DSC01073DSC01076

Dag 21. Het word tijd om richting Queenstown te gaan. Het is mooi zonnig weer en hopelijk blijft dat ook zo. Onderweg passeren we Lake Tapeko, later komt deze bestemming in ons reisschema terug.

DSC01080DSC01082DSC01084

DSC01092Dit soort bloemenvelden zien we vaak tijdens onze reis.

Vanwege het prachtige weer besluiten we om te stoppen en toch alvast foto's te maken van Lake Tapeko. Het risico is te groot dat wanneer we daar over 6 dagen verblijven de lucht grijs en donker is. Het meer is op z'n mooist als de zon schijnt.

DSC01094DSC01097DSC01098DSC01106

DSC01108Op zo'n groot meer spotten we maar 1 bootje. In NL zou dit meer helemaal zwart zien van de mensen. De temperatuur van het water is ijskoud dus zwemmen zonder wetsuit is niet aan te raden.

Hieronder zie je foto's van een ander meer (vergeten hoe het heet) maar zeker zo mooi!

DSC01113Aan deze foto kun je zien dat er echt wel toeristen te vinden zijn op de plekken die we bezoeken maar het is de kunst om ze uit de foto's te weren als we onze eigen kiekjes schieten.

DSC01122DSC01127DSC01133

De lucht is vandaag weer op z'n mooist met schitterende wolken.

DSC01134DSC01143DSC01135

DSC01150Niet alle bomen zijn groen

DSC01154Niet ons ding maar wel gaaf om te zien.DSC01158DSC01167

We zijn aangekomen in Queenstown. Het is een levendige stad met veel toeristen en allerlei mogelijkheden om de omgeving te verkennen. Geen uitdaging is te groot en geen sport te gek! We gaan meteen naar buiten. Helaas verblijven we hier alleen maar 2 dagen waarvan morgen al helemaal vol gepland staat (komen we pas op het einde van die dag achter). We gaan met de kabelbaan naar boven en genieten van het mooie uitzicht over de stad.

DSC01172DSC01193DSC01192DSC01186DSC01185Als je van boven naar beneden wilt fietsen kan dat ook.

Beneden is het ook leuk en van alles te beleven.

DSC01202DSC01206

DSC01174Er is altijd een Starbucks in de buurt.

Dag 22 worden we om 7:30 bij ons hotel opgehaald voor alleen een cruise naar de Milford Sounds. We hadden van tevoren op internet gekeken en de duur zou ongeveer 5 uur zijn... dachten we. Fout gedacht dus... we kwamen pas s'avonds om 8 uur terug in Queenstown. Eerst 5 uur met de bus en daarna nog 2 uur op de boot om de gletsjers te bewonderen... Er was een mogelijkheid om per helikopter met een stop op een gletsjer terug te vliegen maar het weer was te slecht om voor deze optie te kiezen. Terug met de bus... De route richting Milford Sounds is prachtig maar gaandeweg begint het weer te veranderen.

DSC01207

DSC01210Hier nog droog...

DSC01238DSC01222

DSC01250Inmiddels zeiknat maar nog steeds heel veel plezier!

DSC01227Effe water halen uit de rivier.

DSC01214In eerste instantie zag ik de eend en pas daarna het bord. Het waren inderdaad spiegel meertjes.

DSC01217

We stappen op de boot om door de Milford Sounds te varen. Het regent hier gemiddeld 300 dagen per jaar dus we kijken er niet van op dat het niet helemaal droog is. De hoeveelheid die valt is rond de 8 meter... even ter info... in Queensland valt per jaar ongeveer 300 mm regen. De gletsjers zijn indrukwekkend en door het smelten van de sneeuw zijn de watervallen ontelbaar.

DSC01258DSC01259DSC01266

DSC01267Binnen opwarmen en nog steeds van het uitzicht genieten.

DSC01271DSC01275DSC01279DSC01278De kaptitein waarschuwt dat wanneer je blijft staan je zeiknat wordt...DSC01308

DSC01309Op veilige afstand

DSC01298Er liggen zeehonden te luieren...DSC01304maar soms is er ook herrie in het paradijs.

Tijdens de cruise hebben we kleine dolfijnen gezien maar die waren te snel voor de camera.... dat was een geweldige ervaring!

Aangekomen in Queenstown schijnt de zon en zit iedereen heerlijk op het terras. Wij eten snel een hapje en gaan terug naar het hotel. Morgen weer een lange tocht voor de boeg.

DSC01313

Dag 23 rijden we richting Dunedin (spreek uit als Duniedeen...or whatever...). Het landschap is Vulkanisch en iets kaler dan we inmiddels zijn gewend.

DSC01316DSC01318DSC01322

Maar dan word het weer groen en lijkt het net alsof we in Engeland rondrijden.

DSC01323DSC01326

Eenmaal aangekomen in Dunedin zien we dat de Schots/Engelse invloeden volop aanwezig zijn. Mooie gebouwen worden helaas afgewisseld met hele lelijke betonnen bakken.

DSC01339DSC01340DSC01344DSC01345DSC01343Herinneren jullie deze nog?!!! In NZ staan ze volop.

Dag 24 worden we om 8:30 bij ons hotel opgehaald voor een excursie. We weten weer niet precies wat ons te wachten staat en hoe lang het gaat duren. Wat dat betreft heeft het reisbureau goed z'n best gedaan om ons zoveel mogelijk te laten genieten en zien van dit prachtige land.

DSC01360Hier vind je verschillende vogels en men kan mosselen rapen.

Eerst bezoeken we een vogelobservatie centrum waar ze verschillende vogelsoorten observeren. Hun grootste tro(t)s is de Royal Albatros... 1 van de grootste vliegende vogels ter wereld. Een volwassen Albatros weegt circa 9 kg en de spanwijdte van hun vleugels kan oplopen tot 3 meter. De eerste 5 jaar van hun leven brengen ze door op zee en vliegen ze het hele zuidelijkhalfrond af om weer terug te keren in Dunedin. Hier gaan ze daten om een maatje te vinden en te paren. Om het jaar leggen de vrouwtjes 1 ei. Ja... we hebben opgelet toen de juffrouw het ea aan het vertellen was. De onderstaande foto's zijn geschoten vanuit de observatie toren met glas ervoor en op een behoorlijke afstand... toch redelijk goed gelukt! Pfff... heeft ook heel wat mislukte kiekjes gekost!

DSC01392

DSC01393Ja een ei!!!

DSC01390En weer warm houden die handel!

DSC01370Er zitten ook heel wat gewone meeuwen rond de post. (het stinkt kei erg naar vogelpoep)

DSC01367en lieve kuikentjes!

Door naar de pinguïn opvang... waar voornamelijk de geeloog pinguïn zit die alleen in NZ voorkomt. op de onderstaande foto's staan pinguïns die verzorging nodig hebben.

DSC01431

DSC01428

DSC01423

We zijn ook via wandelgangen naar de pinguïns gaan kijken die vrij rondlopen.

DSC01432

DSC01447Effe gluren naar de buren...

DSC01454DSC01438

Daar zijn ze weer!!!

DSC01448DSC01449

Met een boot gaan we weer richting het vogelobservatie centrum alleen zien we nu alles vanuit het water.

DSC01464

DSC01482Hier vliegt de Albatros.

DSC01483DSC01497Dit is en groepsbijeenkomst maar alleen voor Royal Albatrossen (ook vanuit de boot op zee geschoten)

Uiteindelijk varen we terug naar Dunedin en is het inmiddels 7 uur in de avond. We zijn moe maar voldaan en doen nog een hapje en een drankje.

Dag 25. Het is Kerst!!!! Pfff... hopelijk zijn jullie nog niet in slaap gevallen? Wij hebben in ieder geval een dagje rust nodig om alles te verwerken dus vandaag nemen we een snipperdag en valt er niks te melden... behalve dan het schrijven van deze blog. Niet alleen een behoorlijke bevalling om te lezen maar zeker ook het schrijven ervan...

Wij wensen iedereen hele fijne en gezellige kerstdagen! Heel veel liefs van ons...

DSC01346

1. Simone:
    Lieve Rob en Renata,
    Vrolijk kerstfeest :) Superleuk om jullie avonturen te lezen. Wat een prachtige plekken en dieren! Veel plezier! xxx
  2. Frank:
    Merry Christmas 🎄🥂
  3. EJ:
    25 december 2019
    Dat is weer een mooie week met prachtige ervaringen en bijzondere foto’s - wat een mooie reis!
    Geniet van een dagje rust, schone Weinachten
  4. Frank:
    Merry Christmas!
  5. Jos van Grinsven:
    PRETTIGE KERSTDAGEN
  6. Klaske:
    25 december 2019
    Erg leuk om te lezen! Plezier spat er vanaf :-) Hele fijne feestdagen met elkaar in die prachtige omgeving.
    X