Dunedin ==> Lake Tekapo ==> Christchurch

30 december 2019 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Hallo allemaal,

Na het zware tafelen tijdens eerste kerstavond zijn we moe en verzadigd ons bedje ingerold. Hopelijk hebben jullie ook fijne kerstdagen gehad en zijn de meeste aan het genieten van hun welverdiende vakantie... sorry, voor diegene die toch moeten werken.

Dag 26. We vertrekken naar Lake Tekapo. Onderweg nemen we wat vaker een niet geplande afslag om niet alsmaar op de National highway te rijden. Er zijn niet zoveel verschillende hoofdwegen in NZ waardoor je op een gegeven moment merkt dat een aantal plaatsen al bekend voorkomen.

Afslag bij Shaq Point... alleen al vanwege de naam.

DSC01517Jaaaaa.... daar zijn ze weer!

DSC01522Het lijkt op het eerste gezicht een vreemde foto maar bovenin zie je een snavel.

DSC01524Hij heeft het aan de stok met 2 agressieve zeemeeuwen. De meeuwen hebben gewonnen en de zeehond druipt af.

Bij de volgende afslag in Moeraki vinden we een viskot waar we heerlijk gaan lunchen. Ze hebben dagverse Crayfish (Kreeft) en boterzachte Kabeljauw. Doordat we zo enthousiast reageren op de verse vis krijgen we extra veel. Beter kan het leven niet worden...Onze blikken zeggen genoeg!

DSC01527Tja... in het Nederlands vertaalt...

DSC01540DSC01555Een dorp langs de route.

Rond 6 uur komen we aan bij Lake Tapeko. We hebben een huisje met mooi uitzicht over het meer en de bergen.

Dag 27. Rond 6 uur in de ochtend kijk ik hoopvol naar buiten want er staat om 9:00 uur een helikoptervlucht gepland en de lucht moet helder zijn zonder al teveel wind. De lucht ziet er goed uit maar het waait hard. Om 7:30 zitten we in de auto want het is 100 km rijden naar de hangar bij Mount Cook. Onderweg zien we dat de wolken zeer laag over de bergen heen hangen. Mount Cook is niet zichtbaar en de wind neemt nog verder toe. Dit gaat hem niet worden vandaag! En inderdaad... aangekomen bij het vluchtcentrum word doorgeven dat alle vluchten voor die dag zijn geannuleerd... wat een teleurstelling! Onderweg gaan we ontbijten en kijken we wat rond in de omgeving. Het waait nog steeds ontzettend hard en we hebben een klein dipje.

DSC01571We gaan langs bij een zalmkwekerij.

DSC01579De wolken hangen laag en zwaar over de bergen.

DSC01576Oh ja...en het waait nog steeds kei hard!

De klaprozen zijn hier volop in het geel aanwezig. Zelfs het onkruid is mooi...

Dag 28. Het word tijd om richting Christchurch te gaan. We kijken naar buiten en er staat geen zuchtje wind en de lucht is kraakhelder... hmmm... we kijken elkaar aan...toch maar bellen of we vandaag nog mee kunnen met een helikoptervlucht? Ja tuurlijk... niet zomaar opgeven!!! Gelukkig... er is nog plaats om 12:30 en de condities zijn goed! Daar gaan we... alsnog op pad naar Mount Cook om alles van dichtbij te bewonderen. Onderweg kunnen we Mount Cook prachtig zien liggen. Hij is ongeveer 3800 meter hoog en daarmee de hoogste berg in NZ.

DSC01587Helmaal happy want vandaag gaat het gebeuren!

Aangekomen bij het vluchtcentrum word vermeld dat we niet de hele ronde om Mount Cook heen kunnen maken vanwege de verslechterende condities aan de andere kant van de berg. Doordat NZ aan alle kanten word omringt door de zee veranderd het weer mega snel. We nemen genoegen met een iets kortere vlucht (40 min. versus 55 min.) want deze ervaring is wel iets wat hoog op ons verlanglijstje staat. Daar gaan we dan!

DSC01596De helikopter staat al klaar.

DSC01602Breakie... Breakie

DSC01604Onze piloot Simon.

Het uitzicht is fenomenaal! Je ziet alles van dichtbij... de foto's zijn genomen door de ramen van de helikopter dus een weerspiegeling of een vuiltje op het glas nemen we voor lief. Simon vond het veiliger om de deur gesloten te houden... wel jammer want anders waren de foto's nog beter gelukt!

DSC01620Ook gaaf om een andere helikopter boven ons te zien vliegen.

En dan de kers op de taart! De Heli landt op een plateau tegenover Mount Cook... en we mogen uitstappen om foto's te maken maar vooral om te genieten van het uitzicht... Hoe geweldig is dat!!!!

DSC01622Btw... wij zijn die dag niet de enige. Er staat bijna een Heli-file...

DSC01643Yippeee!!!

DSC01636Brrrr... wel koud!

DSC01635Zo mooi met Mount Cook op de achtergrond!

DSC01629DSC01650Helaas gaan we weer verder...DSC01651DSC01667DSC01661DSC01658DSC01668DSC01683DSC01677

Na de Helivlucht gaan we verder richting Christchurch. We zijn onderweg alleen maar gestopt voor een lunch want de route is bekend en daar hebben we eerder het ea over verteld. Toch is het weer enorm genieten want dit prachtige landschap verveelt nooit.

Rond de avond komen we aan in Christchurch. Het is een vreemd aandoende stad. Alles is vlak en als je richting het centrum gaat zie je de open vlaktes en de verwoesting veroorzaakt door de aardbeving in 2011. Ondanks dat het vreemd aanvoelt is het toch een stad van hoop en gezelligheid.

Dag 29. Het is mooi weer en we besluiten om toch maar weer een eindje te gaan rijden. We gaan naar Akaroa. Het staat bekend om z'n mooie baaien en de Franse (in)slag.

DSC01692Maar eerst effe ontbijten in Christchurch... en dat is een serieuze zaak!

DSC01693Daar is de tram...

Het uitzicht op Akaroa is fantastisch!

DSC01702DSC01701DSC01700

DSC01707Lekker kamperen.

DSC01704met zo'n uitzicht helemaal niet verkeerd!

DSC01708Door de vakantiedrukte zijn er behoorlijk veel mensen in dit plaatsje.

DSC01727Sommige bomen zijn nu op hun mooist.

DSC01726Valt er nog iets te vinden?!

Dag 30. Vandaag hebben we geshopt en een museum bezocht, het Earthquake memorial. Christchurch heeft nog een lange weg te gaan voordat de stad weer in volle glorie is hersteld. De mensen zijn supervriendelijk en gastvrij.... ondanks dat het een rare stad is blijft het toch gemoedelijk.

DSC01730Het contrast met oude en nieuwe gebouwen is enorm groot.

DSC01736Overal vind je braakliggend terrein.

DSC01746De Kathedraal heeft nog steeds een enorm gapend gat.

DSC01735Maar je kunt wel op het terras gezellig eten en borrelen.

DSC01732Elektrische steps zijn er in NZ volop. Deze manier van transport hebben we maar overgeslagen want onze track-record qua ziekenhuis bezoeken tijdens onze vakanties zijn niet best.

Dag 31. Het is onze laatste dag in NZ. Met een bitter en zoet gevoel pakken we onze koffers.

Bitter... hier is alles prachtig groen! We hebben zoveel leuke en nieuwe ervaringen opgedaan... Terug in NL zal het wel even wennen zijn om niet na een paar dagen weer op zoek te gaan naar de volgende bestemming. Een dagje Maastricht vinden we zeker zo leuk!

Zoet... we zijn blij om straks weer in ons eigen bedje te slapen. Inmiddels verlangen we er ook naar om iedereen weer te zien! Toch raar om de feestdagen niet door te brengen met onze lieve familie en vrienden.

Nog een paar facts and figures... er staat na 4.5 week reizen circa 5000 km extra op de kilometerteller van onze huurauto. We hebben ook nog heel wat afstanden afgelegd tijdens excursies en verschillende boottochten. Enkele reis NZ is ongeveer 18500 km by air.... Gelukkig zijn er genoeg maanden dat we het iets rustiger aan doen...

We willen graag iedereen bedanken voor alle lieve en leuke reacties die we tijdens onze reis hebben ontvangen. Hierdoor zijn we toch goed op de hoogte gebleven. Dit jaar vieren we Oud & Nieuw in het vliegtuig... dat word vaak proosten tijdens de verschillende tijdszones... Hopelijk hebben ze genoeg champagne aan boord!

Wij wensen iedereen een gelukkig maar vooral heel gezond 2020!!! Tot snel....

DSC01752Cheers!!! Happy New Year!!!!